EntertainmentBusiness: "Dance-eventorganisator SFX Entertainment heeft over 2014 een verlies van ruim 130 miljoen US dollar geleden. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die onlangs werden gepresenteerd. SFX Entertainment is het Amerikaanse moederbedrijf van onder meer ID&T, en Awakenings.
Volgens de pro forma omzetcijfers, is de omzet gestegen met ruim 8% ten opzichte van 2013.
Voor 2015 verwacht de onderneming een omzet van meer dan 500 miljoen US$, en een stijging in de sponsordeals en brand partnerships van 35 miljoen US$ in 2014 tot ruim 100 miljoen US$. Ook verwacht SFX weer zwarte cijfers te kunnen schrijven met een winst voor belasting van 60 tot 70 miljoen US$.”
Parool: “SFX ging in 2013 naar de Amerikaanse beurs, voor 13 dollar per aandeel. De koers is inmiddels gezakt tot vlak boven de 4 dollar. Vorige maand maakte Sillerman bekend dat hij onverweegt SFX weer van de beurs te halen. Hij zou alle aandelen waarvan hij op dit moment nog geen eigenaar is op willen kopen voor 4,75 dollar. Ook wordt de mogelijkheid gezocht SFX aan een andere partij van de hand te doen."
ID&T zit in Zuidoost. Ook AIR is in handen van SFX Entertainment. Het Amsterdam Open Air festival kunnen ze nu wel omdopen tot SFX Open Air. In verband met het festival dit jaar heb ik Sjoerd Wynia verzocht om meer informatie over dit festival, maar geen antwoord gehad. Ook het dagelijks bestuur en de vergunningverlenende ambtenaar geven geen informatie. Omertà alom.
Quotenet: "De honger van de Amerikaanse miljardair Robert Sillerman, eigenaar van SFX Entertainment, in Nederlandse bedrijven is nog altijd niet gestild. Dit keer valt organisator van dancefestivals AIR (onder andere bekend van Amsterdam Open Air, Buiten Westen en Valhalla) ten prooi aan de koopbeluste Amerikaan.
Uit een recent bericht gedeponeerd bij beurswaakhond SEC blijkt dat de Amerikanen nog voordat ze eerder deze maand Awakenings overnamen op 4 september al een contract tekenden met de aandeelhouders van AIR, Sjoerd Wynia, Niels de Geus en Sander Groet. SFX gireert in totaal €4,15 miljoen in cash en daarnaast ook nog eens €1,35 miljoen aan aandelen. Daarmee wordt opnieuw een forse premium betaald voor Nederlands bedrijf gespecialiseerd in stampmuziek, in 2012 bedroeg het ingehouden deel van het resultaat van AIR Events BV nog geen €150,000. Opvallend is dat meerdere van de festivals waar AIR bij betrokken is ook mede-georganiseerd of geproduceerd worden door The Good Guyz, een ander bedrijf van Wynia en De Geus dat ook in dreunende deuntjes handelt."
Hoe zit het nu met winst en verlies? De opbrengst uit Amsterdam Open Air voor Recreatie Noord-Holland N.V., dus in principe - maar niet heus - ook voor het Gaasperpark, blijft geheim. Ik schat dat de verhuur van het park in voorgaande jaren zo’n luttele 75.000 euro heeft opgebracht. Een zakcentje vergeleken bij de miljoenen winst die de organisatoren ermee maken. Met deze opbrengst zou in principe - maar niet heus - het groenbeheer van het Gaasperpark betaald moeten worden. Wat er gebeurt is dat er enkel en alleen voor het festival weer meer bomen en struiken gekapt worden. De EHS wordt kapotgemaakt. De winsten verdwijnen naar Murka.
En die aandelen die Sillerman terug wil kopen met verlies, ja dat zou echt een mooie deal zijn. Kan hij weer aftrekken van zijn belastingen want dit is een grote verliespost. Door zo’n ingreep heeft hij de prijs van zijn aandelen weer opgekrikt zodat hij op papier weer meer geld waard is en dus kredietwaardiger. Daarna zou hij kunnen proberen om zijn bedrijf voor deze hogere waarde te verkopen. Dit is echt geen handel in cultuur, maar speculeren met bedrijven. Eind verleden jaar was er sprake van herstructurering en mogelijke ontslagen bij SFX.
Een Amerikaanse multinational maakt per definitie nooit winst. Dat is niet goed voor zo’n bedrijf. Want dan moeten er teveel belastingen betaald worden. Dus wat doe je? Je koopt her en der het hele evenementengebeuren op, en dat kost geld. Die ‘investering’ kun je als multinat gewoon aftrekken van je belastingen. Katsjinggg! Dhr. Sillerman is niet voor niets miljardair. Onze sullen van ambtenaren, noem ze maar sillymannetjes, vinden het natuurlijk zo belangrijk om buitenlandse multinationals aan te trekken in het kader van de nieuwe kakofonische kultuur (KakoKult) dat men er zelfs subsidies voor over heeft. De meeste Amsterdamse parken worden voor een symbolische euro te grabbel gegooid voor festivalorganisatoren.
Sander Groet & Co. en de burgemeester
Al die verhalen over dit prachtige verdienmodel zijn lariekoek. Dat moet verdoezelen dat de bevolking en de parken er weinig of niets aan overhouden. Er is geen verdienmodel. Er is enkel sprake van een destructiemodel voor onze parken. De winst is inderdaad groot, maar die gaat naar de multinational in het buitenland, naar de eigenaar van de multinational om precies te zijn.
Ik zou toch eens graag willen weten hoeveel douceurtjes en voordeeltjes de organisatoren van Amsterdam Open Air al hebben opgestreken en nog zullen opstrijken; faciliteiten, voorzieningen, opstartkorting (dit laatste weet ik toevallig, dat was 20.000 euro projectbegeleidingskosten die door Recreatie Noord-Holland N.V. werden kwijtgescholden; de borg voor eventuele schade was 15.000 euro, en die zal waarschijnlijk wel gedeeltelijk terug zijn betaald aan Open Air; het parkherstel wordt tegenwoordig openbaar aanbesteed — het goedkoopste bedrijfje krijgt de herstelklus, die op deze manier natuurlijk stukken slechter uitgevoerd wordt). De burgemeester hoopt natuurlijk dat Sander Groet & Co. zijn winst uit de verkoop van AIR zal investeren in het opknappen van de Shelltoren om Amsterdam op te stuwen in de vaart der jongere volkeren. Tot zolang mogen zij zich tegoed doen aan onze natuurgebieden. Daar zorgen onze regenten wel voor. Weg met de duckies en drijfsijssies in onze parken, weg met de recreanten. Leve de KakoKult. De Sillies van Open Air zullen na de ravage wel weer een blommetje gaan aanbieden in Zorgcentrum Nellestein. ’t Zijn zo’n schatten.