Erst kommt das Fressen, dann die Moral

Zal Rutte vandaag een blik SGP opentrekken en Wilders een draai om de oren geven? Dit kabinet heeft in elk geval een serieus probleem dat veel dieper zit dan het lijkt, en het heeft geen oplossingen; afbraak is hun motto.

Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.

Henk en Ingrid in Spijk

Waarom hebben zoveel mensen op Wilders gestemd? Dat is een belangrijke vraag. Wilders' aanhang komt uit gevaarlijk extremistische hoek, maar ook uit dat deel van de bevolking dat zich bedrogen voelt en terecht ontevreden is. Het is cynisch dat we nu juist een kabinet hebben dat doordendert met een ideologie die de oorzaak is van deze ontevredenheid, en nog cynischer is het dat Wilders daaraan meewerkt.

Wat is er aan de hand? We hebben een grote instroom van immigranten en die mensen willen graag zoveel mogelijk hun eigen cultuur en gewoonten behouden, want ze komen tenslotte in een vreemde omgeving die toch voor hen bedreigend over kan komen. Zij zullen dus hun eigen cultuur (inclusief vooroordelen) meebrengen. Dat vonden we tot nog toe altijd normaal. En zolang immigranten de dienst niet uitmaken met bijvoorbeeld hun sharia is het nog te billijken ook.

Maar aan de andere kant heb je de oorspronkelijke bevolking, de Nederlanders, die ook hun eigen cultuur hebben (inclusief vooroordelen) en die cultuur ook om zich heen willen zien. De werkelijkheid is dat in steeds groter mate verschillende culturen gaan botsen. Vanuit links zijn vaak grote woorden gebruikt als 'racisme' voor diegenen die moeite hadden met vreemde culturen. Maar in feite is het een natuurlijk gevoel; het is te vergelijken met het gevoel van allochtonen die om zich heen ook hun eigen cultuur willen zien en zich hier ontheemd voelen. Dus het woord 'racisme' moet maar eens verdwijnen uit de hele discussie, tenminste waar het de ontevreden bevolking betreft. Wat Wilders betreft, die is heel gevaarlijk bezig; hij probeert de situatie uit te buiten en is bezig haat te zaaien om culturen uit mekaar te drijven, waar we in Nederland toch een vrij redelijke verstandhouding hebben bereikt. In Wilders' optiek is oorlog tegen de islam geen probleem. En dat is het echte racisme. Of een multiculti samenleving haalbaar is, is een andere kwestie. Er gaan steeds meer stemmen op voor behoud van nationale cultuur en dat hoeft in principe ook geen probleem te zijn voor immigranten.

Het gevoel van onveiligheid en onzekerheid wordt door Wilders voor eigen doeleinden gebruikt. Maar waar komt die onveiligheid en onzekerheid vandaan? Dat komt duidelijk voort uit de ontwrichting van onze maatschappij door het neoliberalisme. Het westen moest zonodig de hele wereld veroveren, desnoods te vuur en te zwaard. Dat is racisme. Globalisering heeft de wereld ontwricht en gezorgd voor massale emigratie uit de arme landen. Een logisch gevolg. In het Westen zelf werd de maatschappij ook ontwricht, niet in de eerste plaats door de massale immigratie (goedkope arbeidskrachten voor de neoliberalen) maar vooral door de markteconomie met stijgende onzekerheid over banen, voortdurende veranderingen, bedrijfsovernames, ontslagen, bezuinigingen, stijgende kosten, etc.

reces

De commerciële wereld is een aparte wereld geworden, volkomen los van de maatschappij, van cultuur en traditie. Dat is precies het gevolg van een neoliberaal beleid dat we tientallen jaren opgedrongen kregen. Dat is de voedingsbodem voor het groeiende ongenoegen onder de bevolking. Dit ongenoegen wordt door Wilders handig afgeleid naar de immigranten. Zijn vervalsing van de werkelijkheid kan zeer gevaarlijk zijn omdat het de echte problemen niet oplost, maar een zondebok zoekt en die zondebok ook hardhandig wil aanpakken. Groei van extremisme is niet de weg naar een betere maatschappij. De eigenlijke oorzaak van het ongenoegen is in feite het marktfundamentalisme.

John Gray - Enlightenment's Wake: "A fundamental objection to the paleo-liberal regime of incessant change under unfettered market institutions, then, is that in devaluing traditional knowledge it renders social and economic life ever less understandable to its human participants. In so doing, unfettered market institutions tend to deplete the cultural identities of their practitioners – upon which these institutions themselves depend. Market institutions will enhance human well-being, and will be stably renewed across the generations, when they do not go against the grain of the particular cultures that harbour them, but on the contrary assist those cultures to reproduce themselves. By imposing on people a regime of incessant change and permanent revolution, unencumbered market institutions deplete the stock of historical memory on which culturel identity depends."

Een bijkomend gevolg van het neoliberale marktdenken en zijn nadruk op afschaffing van regeringsinvloed is een verstoring van de autoriteit, het systeem van gezag in onze maatschappij, vanzelfsprekend gevolgd door een groei van criminaliteit. Het marktfundamentalisme zelf kan gezien worden als een vorm van maffia, van georganiseerde misdaad als de gevolgen voor de maatschappij zeer negatief zijn, zoals nu door de economische crisis ontstaan uit/georganiseerd door de financiële machthebbers, hoofdzakelijk de banken. De minachting voor het gezag uit zich op allerlei manieren. Het begint met gigantische fraudes in het bedrijfsleven en bij de banken en het eindigt bij de relschoppende jongeren die brandweer en ambulances beletten hun werk te doen. Het neoliberalisme stimuleert criminaliteit. Het land met het grootste aantal criminelen in gevangenissen is de VS, nog steeds de motor van het marktfundamentalisme. De neoliberale verdwazing is zover doorgeschoten dat gevangenissen een industrie zijn geworden, en nog erger ook oorlogen zijn een middel om geld te verdienen. Het is duidelijk dat het neoliberalisme van alle reeds gekende economische systemen het meest desastreuze is.

In een neoliberale ideologie tellen mensen niet meer mee. Culturele tradities worden aangetast door het marktdenken, met als gevolg dat ze meestal verdwijnen. Consumptie is de norm. Dat dringt zelfs door tot de omgang met onze natuur. Het gaat niet langer om behoud van natuur maar om geschikt maken van natuur voor recreatie, waarmee hoofdzakelijk consumptie en financiële opbrengsten wordt bedoeld. Bezuinigingen zijn de meest agressieve vorm van aantasting van cultuur, natuur en zekerheid.

De onzekerheid die het neoliberalisme veroorzaakt spreidt zich over autochtonen en allochtonen op dezelfde manier. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Ook bedrijven van allochtonen die volgens het neoliberale principe werken zijn geneigd hun eigen landgenoten een loer te draaien. Onder het mom van 'efficiëntie' (al tientallen jaren in zwang, blijkbaar zonder resultaat, want de juggernaut dendert maar door) worden winsten gemaximaliseerd, zonder onderscheid des persoons.

John Gray: "... the fragmentation of family life which contemporary conservatives bemoan is, in very large part, a product of the culture of choice, and the economy of unfettered mobility, which they themselves promote."

Onze economie is losgeslagen van zijn eigenlijke doel: het voorzien in de behoeften van mensen (zowel wat leven, als werk en cultuur betreft), een middel om het voortbestaan te garanderen, zodat de aandacht uit kan gaan naar die dingen die het leven zinvol maken. De markteconomie is verworden tot een maffiabusiness die miljoenen mensen het recht op een leefbaar bestaan ontzegt. De derde wereld rukt op naar onze eerste wereld: de neoliberale heilstaat.

© 2009